Tis dit of dat moar der is altied wat

28 mei 2015 - Bedum, Nederland

Het Groningse gezegde in de titel gaat nu ook weer op, we zijn ( tijdelijk) weer thuis.

Tijdens een wandeling door Malmo kreeg Janny last van haar rug en toen we weer bij de camper waren kon ze bijna niet meer op haar rechterbeen staan. We hebben het een paar dagen aangekeken en toen er geen verbetering optrad hebben we besloten om eerst maar weer naar huis te gaan en naar de huisarts te gaan.

De huisarts heeft geconstateerd dat er problemen zijn met het SI gewricht. Dit gewricht verbindt de onderkant van de ruggegraat met het bekken. Volgende week gaat ze naar de fysio.

Maar we hebben tot Malmo wel weer een leuke reis gehad.

We zijn gestart op 15 mei met een dag samen met Saskia en Patrick en de kleindochters op de sprookjescamping in Rheeze.

Deze camping is ontzettend leuk voor kinderen, toneelvoorstellingen met spannende verhalen en goede helden en slechte schurken, een heel leuk annimatieteam die alle aandacht en tijd heeft voor de kinderen. Een fijne dag die we hebben afgesloten met een barbeque. Het mooie weer hielp ook mee om er een fijne dag van te maken.

's Avonds zijn we met de camper naar Emlichheim gereden waar we op de camperplaats hebben overnacht.

16 mei.

We rijden verder via kleine weggetjes naar Sulingen, in de buurt van Bremen. Tijdens de rit is het wat regenachtig maar als we op de camperplaats staan is het droog zodat we nog een mooie wandeling door het dorp en langs een leuk meertje kunnen maken.

17 mei.

Vandaag is het mooi zonnig weer en we rijden tussen de uitbundig bloeiende koolzaadvelden door richting Denemarken. Het is aspergetijd en we kopen dan ook rechtstreeks bij de boer een maaltje verse asperges. We overnachten op de camperplaats in Kaltenkirchen.

18 mei

We rijden verder naar het noorden en overnachten op de oprit van de familie Novak in Haderslev. Hier hebben we vorig jaar ook gestaan, deze familie heeft zelf ook een camper en ze vinden het leuk om contact te hebben met andere camperaars.

Ze blijken niet thuis te zijn maar hun zoon die de planten water komt geven vertelt dat ze zelf met de camper op stap zijn naar Zuid-Duitsland maar dat we natuurlijk welkom zijn. Later komt er nog een camper met een nederlands echtpaar bij staan waar we leuk contact mee hebben. Het begint 's avonds steeds harder te regenen dus het is niet wandelen maar een avondje in de camper.

19 mei

We rijden verder via Fredericia en de bruggen over de kleine en de grote Belt naar Ringsted.

Denemarken heeft een mooi, golvend landschap, een beetje een Teletubbiesland. Allemaal heuveltjes in diverse kleuren, helder geel voor koolzaad, fris groen voor gras, geelgroen voor de pas gemaaide heuveltjes en bruinig voor de pas geploegde of net ingezaaide bultjes.

In Ringsted staan we ook weer bij een gezin die een gedeelte van hun terrein beschikbaar stelt voor campers. Het is ondertussen weer mooi weer geworden dus gaan we aan de wandel en bekijken Ringsted.

20 mei

Via de Oresundbrug tussen Kopenhagen en Malmo rijden we Zweden binnen. We vinden een plaats op een parkeerterrein bij een recreatiegebied met uitzicht op zee.Het centrum van Malmo is ongeveer 3 km lopen over een voetpad langs de zee. Het is er druk met hardlopers, fietsers, ouders met kinderen die op het strand in het zand spelen en er zijn zelfs mensen die in het koude water van de zee gaan zwemmen. We bezoeken de binnenstad van Malmo. Een leuke stad met een oude citadel waar nu een museum in is gevestigd en gezellige autovrije pleinen en straten. Op de terugweg krijgt Janny last van haar rug en been en als we bij de camper zijn kan ze bijna niet meer op haar rechterbeen staan. Als ze een tijdje rustig zit trekt de pijn wat weg.

21 mei

Als we opstaan blijkt dat de rug van Janny nog steeds pijn doet, maar als ze blijft zitten zakt de pijn wat af. We besluiten het nog even aan te zien en rijden rustigjes aan via kleine weggetjes naar het noord-oosten. We vinden een camperplaats met uitzicht op een meertje in Osby.

22 mei

De rug van Janny wordt nog niet veel beter. We besluiten dan ook om weer naar het westen te rijden en een overnachtingsplaats te zoeken aan de westkust. Als de rug wat beter wordt kunnen we dan richting Noorwegen gaan maar als het niet opknapt dan gaan we weer naar huis. We vinden een camperplaats in het dorpje Laholm. Een leuke plaats met uitzicht op een riviertje waar een twintigtal sportvissers probeert om zalm te vangen.

23 mei,

We gaan weer naar huis. De rug van Janny wordt nog niet veel beter. Zolang de heupen niet worden belast heeft ze geen pijn, maar zodra ze een stukje wil lopen wordt het weer pijnlijk, dus maar richting professionele hulp.

Via de bruggen rijden we terug en overnachten in Flensburg op een camperplaats met uitzicht op de haven.

24 mei

We zijn weer thuis. Eerst naar de doktersdienst in Winsum waar Janny door de arts wordt onderzocht. Het is in elk geval geen hernia, Hij schrijft pijnstillers voor die we bij de plaatselijke apotheek direct kunnen ophalen.

28 mei

We zijn nu ook bij onze eigen huisarts geweest die ook constateerde dat het geen hernia was maar een een probleem met het SI gewricht.

Doordat Janny niet al te veel loopt en de pijnstillers komt er langzamerhand wat verbetering in de situatie.

Maandag gaat Janny naar de fysio en dan zien we wel hoe lang het duurt en of we weer richting Scandinavie kunnen trekken.

1. Stef en Anneke:
    28 mei 2015
    Wat een pech! We hopen dat de therapie resultaat heeft en dat jullie de reis spoedig kunnen voortzetten.
    Groetjes Stef en Anneke.
  2. Ep & An:
    Hoi luitjes,
    Wat vervelend nou...................!
    M.I. gewricht: klinkt ''bekend'' !
    Gelukkig geen hernia of kanaal stenose (zoals bij AN!!!)
    Pijnstillers O.K., maar je wordt er erg suf van; Fysio kan helpen en verder kan acupunctuur een optie zijn en NIET te veel belasten!
    We wensen je beterschap Janny en.......''Nieuwe ronde, nieuwe kansen''!!
    Grtjs, Ep & An
  3. Wim:
    Bah,wat vervelend!
    Hopelijk komt er snel verbetering,zodat jullie de reis weer kunnen oppakken!
    Groetjes !!!!
  4. Frank en Ria:
    Moi,
    Wat een sneu gedoe weer! Eerst de val en nu de rug, dat verzin je toch niet! Hopen dat de fysiotherapie gaat helpen en dat jullie toch de reis nog kunnen voortzetten. Maar goed, wat jullie al hebben gehad, kan niemand jullie meer afnemen!
    Sterkte en we horen van elkaar binnenkort!
    Liefs RiFra
  5. Komduur:
    Dag,
    Wat een pech maar dit kan dus gebeuren,jammer .
    Ik wens je een snel herstel zo dat jullie de reis kunnen vervolgen.
    En ik zie uit naar het volgende verslag ,de zomer is nog lang dus....
    Gr Rens
  6. Jan:
    29 mei 2015
    hoi andre

soms is er zeker altied wat.
    sterkte gewenst.

groeten jan